Powstawanie ilustracji “Syrenka warszawska” Krok po kroku

syrenka warszawska legenda

Powstawanie ilustracji krok po kroku

Kolejne kroki:

  1. Zapoznanie się z tematem ilustracji
  2. Wyszukiwanie informacji
  3. Zbieranie referencji
  4. Tworzenie szkiców koncepcyjnych (thumbnails)
  5. Szkic ilustracji
  6. Światło i cień
  7. Kolorowanie ilustracji
  8. Dodawanie tekstur i efektów do ilustracji

Zapoznanie się z tematem ilustracji

Tak jak w ilustracji “Lech i Orzeł” zaczynam od zapoznania się z tematem, czyli legendą o Syrence warszawskiej:

Dawno, dawno temu przypłynęły z Atlantyku na Bałtyk dwie siostry – syreny; piękne kobiety z rybimi ogonami, zamieszkujące w głębinach mórz. Jedna z nich upodobała sobie skały w cieśninach duńskich i do tej pory możemy ją zobaczyć siedzącą na skale, u wejścia do portu w Kopenhadze.

Druga dopłynęła aż do wielkiego nadmorskiego portu Gdańsk, a potem Wisłą popłynęła w górę jej biegu. Według legendy u podnóża dzisiejszego Starego Miasta, mniej więcej w miejscu, gdzie obecnie znajduje się jej pomnik, wyszła z wody na piaszczysty brzeg, aby odpocząć, a że miejsce się jej spodobało, postanowiła tu zostać. Rychło rybacy zauważyli, że ktoś podczas ich połowu wzburza fale Wisły, plącze sieci i wypuszcza ryby z więcierzy. Ponieważ jednak syrena oczarowywała ich swym pięknym śpiewem, nic jej nie zrobili.

Pewnego razu bogaty kupiec zobaczył syrenę i usłyszał jej piękny śpiew. Szybko przeliczył, ile zarobi, jeżeli uwięzi syrenę i będzie ją pokazywać na jarmarkach. Podstępem ujął syrenę i uwięził ją w drewnianej szopie, bez dostępu do wody. Skargi syreny usłyszał młody parobek, syn rybaka i z pomocą przyjaciół uwolnił ją w nocy. Syrena z wdzięczności za to, że mieszkańcy stanęli w jej obronie, obiecała im, że w razie potrzeby oni też mogą liczyć na jej pomoc. Z tego właśnie powodu Warszawska Syrena jest uzbrojona – ma miecz i tarczę dla obrony tego miasta.

źródło legendy: www.wlaczpolske.pl/index.php?etap=10&i=1058

Syrenka jest bohaterką kilku warszawskich legend, a wszystkie wyznaczają jej rolę patronki i opiekunki miasta. Tak też chciałam ją przedstawić – jako piękną, dzielną syrenę z mieczem w ręce, gotową do obrony miasta.

Wyszukiwanie informacji

Wyszukuję wszelkie informacje na temat Syrenki. Syrenka Warszawska jest bardzo popularna i wciąż żywa w Warszawie, znajduję więc herb miasta Warszawy, jej stare ryciny i ilustracje do bajek. Daje mi to podgląd jak Syrenka była przedstawiana wcześniej

Szukam też ciekawych panoram Warszawy, którą będę chciała umieścić w tle.

Zbieranie referencji

Wszystkie przydatne obrazki i pliki zbieram na tablicy referencji, żeby mieć do nich łatwy dostęp. Szukam również pozy/wyglądu syrenki, które zainspirują mnie i pomogą w namalowaniu postaci.

Pamiętaj!
Jeśli masz problem ze znalezieniem odpowiedniej pozy modela możesz zrobić zdjęcie siebie w danej pozie lub przy konkretnym oświetleniu. Jest to częsty zabieg artystów. Nie bój się tego! Dzięki takim zdjęciom będziesz miał dokładną referencje, która pomoże Ci w narysowaniu odpowiednich proporcji, anatomii oraz w dokładnym odwzorowaniu padania światła.

Tworzenie szkiców koncepcyjnych (thumbnails)

Mając już wszystkie informacje i inspiracje, zaczynam malować szkice syrenki. Oczywiście na pierwszym lanie znajdować się będzie postać, w tle chciałabym dać panoramę Warszawy lub charakterystyczny most, który znajduje się nad Wisłą, przy syrence.

Po wybraniu pozy i szkicu, tym razem zaczęłam od namalowania lineartu – czyli obrazka

Światło i cień

Na warstwie pod nim maluję plamy szarości na poszczególnych obiektach, po czym blokując je dodaję w nich cienie i światła.

Kolorowanie ilustracji

Następnie tworzę warstwę powyżej, daję jej właściwość Kolor i na niej zaczynam nakładać kolory. Mogę te kolory nałożyć na cały obrazek na jednej warstwie lub znów podzielić je na osobne (czyli osobno sylwetka, osobno woda, niebo, miecz itd.). Na początek jest to łatwiejsza opcja, bo mamy większą kontrolę nad poszczególnymi warstwami.

Można tutaj kombinować i bawić się kolorami, odcieniami, czy filtrami tak, aby uzyskać dobry podkład pod właściwe malowanie. Ja dodałam do koloru skóry Syrenki trochę odcienia niebieskiego w miejscach światła i pomarańczowego i różowego w cieniach. Ciepłe, mocne odcienie w cieniach dodały skórze nieco fantastyczny, wygląd jakby światło przechodziło przez jej ciało. Niebieski w świetle dodaje “mokrego” wyglądu, coś jak łuski ryby.

Teraz mogę scalić cały obraz i na warstwie powyżej zacząć malować lub malować na oddzielnych warstwach tak żeby cały czas mieć możliwość ich modyfikacji.

Podczas malowania cały czas mam na uwadze jak działa światło i cień (wpis: Podstawy malowania – cieniowanie) na poszczególne elementy oraz używam pędzli odpowiadającym danej teksturze (wpis: Jak blendować kolory?). Np. na twarzy używam pędzla twardego z rozmytymi brzegami oraz pędzla z teksturą kredy, żeby dodac strukturę, natomiast na tarczy używam tylko pędzla twardego żeby podkreślić gładkość metali.

Podczas pracy dodaję nową warstwę o właściwościach Nakładka (EN: Overlay) i dodaję pracy więcej światła i koloru:

I znów albo scalam warstwy, albo tworzę kolejną powyżej i na niej dalej maluję kolejne elementy i szczegóły.

W tle zmieniam rozstawienie budynków – poprzednie były zbyt ciasno ułożone, co przy ciemnym wypełnieniu źle wyglądało. Dodaję rozbłysk słońca i rozjaśniam niebo.

Nadal tło mi nie pasuje, za bardzo wychodzi na pierwszy plan, budynki są za duże. Zmniejszam je więc i delikatnie rozjaśniam. Dodatkowo dodaję kontrast między tłem a Syrenką, aby lepiej się wybiła z tła. Wyżej dodaję warstwę o właściwościach Overlay i jasnym kolorem podbijam włosy postaci.

Aby dodać trochę klimatu dodaję Color Lookup – Late Sunset (jak zawsze na warstwie maski wymazuję miejsca gdzie uważam, że ten filtr się nie sprawdzi), dzięki temu całość nabrała cieplejszego klimatu zachodzącego słońca.

Po tym zabiegu znów tworzę warstwę wyżej i nadal renderuje ilustrację.

Dodaje światło konturowe oraz światło na wodzie, cień i odbicie syrenki w wodzie.

Aby jeszcze lepiej podkreślić odległość między miastem a Syrenką rozmywam budynki w tle co dodaje głębi.

Dodawanie tekstur i efektów do ilustracji

Tworząc ilustrację cyfrową możemy korzystać z wielu dodatkowych funkcji niedostępnych w metodach tradycyjnych, jak gradienty, tekstury czy efekty specjalne.

W ilustracji Syrenki Warszawskiej wykorzystałam te funkcje aby nadać jej charakteru i ciekawych efektów wizualnych.
Zaczęłam od gradientu: Na nowej warstwie dodałam ciepły gradient:

Nałożyłam go na samą górę warstw, zmieniłam jej właściwości na Światło punktowe (EN: Pin Light) z 9% kryciem. Do tego nałożyłam tej warstwie maskę i usunęłam jej widoczność w miejscach gdzie nie była potrzebna (np. na prawie całej syrenie, ponieważ ta tekstura stwarzała za dużo ciepłych odcieni i rozjaśnienia).

Dołożyłam też teksturę z ciepłymi ognikami. Po dodaniu jej do ilustracji ustawiłam jej właściwość na Screen (PL: Ekran) z 53% kryciem. Następnie zaczęłam ustalać miejsca jej położenia – przesuwałam ją, obracałam, rozciągałam, tak, aby interesujące mnie ogniki były w odpowiednim miejscu.
I znów na masce wymazałam niepotrzebne miejsca. Tekstura ta dodała ładne bliki światła dookoła Syrenki. Można próbować różne właściwości warstwy, aby dobrać odpowiedni efekt do swojej ilustracji oraz dodatkowo zmieniać jej kolor, przyciemniać lub rozjaśniać w zależności od oczekiwanego efektu.

Jako wisienkę na torcie dodaję efekt flary aparatu do podkreślenia słońca. W tym celu tworzę nową warstwę i wypełniam ją szarym kolorem o wartości 50%, widoczność warstwy 100%. Następnie zmieniam właściwości tej warstwy na Overlay (PL: nakładka), dzięki tej właściwości ta szarość wtapia się w tło i jest niewidoczna, jednocześnie wszelkie efekty które na niej zastosujemy będą widoczne. Wchodzę w menu Filter – Render – Lens Flare i wybieram interesującą mnie flarę. Tutaj można się trochę pobawić i popróbować różnych opcji i położenia naszego rozbłysku.

Gotowa Syrenka Warszawska:

Proces krok po kroku:

Inne tematy:

Ilustracja

Kolorowanka “Czarna Dama”

Jeśli masz ochotę na mały relaks z kolorowanką albo chcesz pokolorować Czarną Damę na swój sposób, zapraszam do pobrania pliku z kolorowanką “Czarnej Damy”. Możesz

Więcej »

Projekt Postacie z polskich legend

Zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Kultura w sieci