Powstawanie ilustracji “Czarna Dama” Krok po kroku

Legenda o Czarnej Damie z zamku w Janowcu, postać kobiecej zjawy, ducha stojąca na tle zamku

W tym wpisie pokażę jak krok po kroku powstawała ilustracja Czarna Dama z legendy o nieszczęśliwej miłości w zamku w Janowcu.

Kolejne kroki:

  1. Zapoznanie się z tematem ilustracji
  2. Wyszukiwanie informacji
  3. Zbieranie referencji
  4. Tworzenie szkiców koncepcyjnych (thumbnails)
  5. Ilustracja w czerni i bieli
  6. Dodanie koloru na czarno-biały obraz
  7. Światło i cień
  8. Detale
  9. Jak namalować ducha lub zjawę?

Zapoznanie się z tematem ilustracji

Na początek wyszukuję oczywiście samą legendę opisującą Czarną Damę. Z wielu wersji znajdujących się na internecie wybrałam jedną, która moim zdaniem najlepiej opisuje temat:

W malowniczych ruinach janowieckiego zamku nocami, a podobno nawet i w biały dzień, zobaczyć można przechadzającą się wolno tajemniczą, przecudnej urody, dziewczynę w czarnej balowej sukni. O ukazującej się na zamku Czarnej Damie wiedzą wszyscy, mało kto jednak zna jej historię. Było to w drugiej połowie XVIII wieku w czasie, gdy Janowcem władali Lubomirscy. Córka właściciela zamku, Helena zakochała się w jednym z poddanych swego ojca. W przypływie szczerości wyznała swą tajemnicę matce. Za karę została zamknięta w jednej z komnat wschodniego skrzydła zamku. Przez pół roku odmawiała wyrzeczenia się zgubnej miłości. Gdy jednak spostrzegła, że nie przekona rodziców, postanowiła rozstać się z życiem, rzucając się z okna komnaty na dziedziniec. Zabalsamowane zwłoki ubrane w czarną balową suknię złożono w szklanej trumnie i wywieziono pospiesznie do Kazimierza. Co noc jednak duch nieszczęsnej Heleny powracał i błąkał się po zamkowych pokojach. Nie mogąc tego znieść, rodzice w tajemnicy przywieźli ciało swej córki z powrotem do Janowca i złożyli w podziemiach miejscowego kościoła.

źródło: www.bajkowyzakatek.pl

Wyszukiwanie informacji

Z legendy dowiadujemy się, że Czarna Dama nazywana jest tak, ponieważ ubrana jest w czarną balową suknię. Z legendy na innej stronie możemy przeczytać:

Kój jej sukni jest balowy w takiej postanowili pochować ją rodzice Jerzy Lubomirski i Barbara z Tarłów Lubomirska którzy niebawem mieli zabrać córkę na jej pierwszy bal .

źródło: www.history-hunters.pl

Dodatkowo wiemy tez, że wydarzenie to mogło mieć miejsce w XVIII w., dzięki tej informacji łatwo możemy wyszukać jak mniej więcej wyglądała suknia oraz fryzura Czarnej Damy. Wystarczy w wyszukiwarkę wpisać “suknia polska XVIII w.“)

Wyszukuję jak wygląda sam zamek z wieżą. W tym momencie zamek niestety jest w sporej części ruiną, ale na szczęście jedna wieża jest w niezłym stanie. Dzięki temu jestem w stanie określić jak mogła wyglądać wieża za czasów życia Czarnej Damy. Poszukuje tez informacji na temat rekonstrukcji zamku.

Wieża będzie w tle więc nie nie musi być bardzo widoczna, ze wszystkimi szczegółami. Ważne, żeby była podobna.

Zbieranie referencji

Materiały, które wyszukałam przy zbieraniu informacji (które uważam za przydatne przy malowaniu) wrzucam na moją tablicę z referencjami.
W głowie zaczyna mi się rodzić pomysł na przedstawienie Damy, jednak nie do końca wiem jak poprawnie namalować samą sylwetkę, dlatego dodatkowo szukam różnych zdjęć kobiet w sukniach balowych w różnych pozach.

Pamiętaj!
Jeśli masz problem ze znalezieniem odpowiedniej pozy modela możesz zrobić zdjęcie siebie w danej pozie lub przy konkretnym oświetleniu. Jest to częsty zabieg artystów. Nie bój się tego! Dzięki takim zdjęciom będziesz miał dokładną referencje, która pomoże Ci w narysowaniu odpowiednich proporcji, anatomii oraz w dokładnym odwzorowaniu padania światła.

Tworzenie szkiców koncepcyjnych (thumbnails)

Kiedy mam już wszystko w jednym miejscu, tworzę szkice koncepcyjne, czyli “przelewam pomysły na papier”. Oczywiście na pierwszym planie będzie znajdować się Czarna Dama, w tle zaś wieża. Próbuję różne pozy w jakich może znajdować się smutna dama, przechadzając się po zamku.

Po szkicu ustalam źródło światła i wstępny walor. Dama ukazuje się w czasie pełni, dlatego w tle będzie mocno świecił księżyc, rzucając światło na twarz i sylwetkę damy. Suknia i włosy będą najciemniejszymi elementem ilustracji, wydobywającymi postać z jaśniejszego tła.

Ilustracja w czerni i bieli

Przy tworzeniu tej ilustracji zastosuję inną metodę kolorowania – zacznę od malowania w czerni i bieli.

Czyli tym razem nie maluję dokładniejszego szkicu i nakładam jeszcze na niego kolorów, tylko kontynuuje malowanie w samych szarościach. Na tym etapie zaczynam od razu renderować postać. Zaczynam od mocniejszego zaznaczenia cienia i światła, następnie dopracowuje i wygładzam całość.

Teraz nie skupiam się do końca na wszystkich szczegółach. Będzie na to czas po dodaniu koloru.

Dodanie koloru na czarno-biały obraz

Gdy mam już mniej więcej dopracowany obraz w szarościach, dodaje kolory na nowej warstwie powyżej w trybie Overlay (PL: Nakładka).

Nie chcę, aby suknia dziewczyny była tylko czarna. Chciałabym żeby była bardziej mroczna, niczym skrzydła kruka, dodatkowo światło księżyca, które odbija się w gładkim materiale sukni jest zimne i nieprzyjemne – dodaje więc nieco turkusu i fioletu do sukni.

Nie zapominam, ze Czarna Dama jest zjawą/duchem, a w tym momencie twarz jest za bardzo ciepła co nadaje jej życia. Wprowadzam trochę zimna poprzez znowu dodanie kolejnej warstwy w trybie Overlay (PL: Nakładka) i malowaniu na ciele kolorem jasnym niebieskim/turkusowym (wzięłam go dokładnie z jasnej chmury w tle).

Teraz mając już ustalone kolory, nadchodzi najbardziej czasochłonny etap, czyli dalsze malowanie 🙂

Do malowania sukni używam twardego pędzla z transparentnymi końcami (więcej o pędzlach we wpisie: Digital Painting – Jak Blendować Kolory? ), który świetnie podkreśli gładki materiał jak atłas czy jedwab (zakładam, że z tego materiału była suknia). Do podkreślenia falban na rękawie dodaję jaśniejsze wstążki przy krańcach.

I dalej pracuję nad postacią oraz tłem. Wykończyłam loki oraz zaczęłam pracę nad zamkiem w tle. Dodatkowo jeszcze trochę ochłodziłam skórę Damy dodając powyżej Gradient Map (PL: Mapa Gradientu) w niebieskich odcieniach. Wyżej dodałam Levels (PL: Poziomy) aby zwiększyć kontrast samego gradientu.

Podczas pracy nie zapominam też od odwracaniu ilustracji dla sprawdzenia, czy wszystko jest na swoim miejscu oraz o oddalaniu całości tak, żebym mogła zobaczyć szczegół nad którym pracuję razem z całym obrazem.

Twarz nadal wydawała mi się “za bardzo żywa”, w końcu Czarna Dama to duch 😉 więc mocno ją rozjaśniłam. Straciła przy tym na strukturze, ale spokojnie, tym zaraz się zajmiemy.
Zauważyłam też, że bardzo jasne chmury z tyłu, zaczęły się za bardzo zlewać z rozjaśnionymi częściami postaci, więc je przyciemniłam (ale też nie za bardzo, żeby z kolei nie zaczęły zlewać się z ciemnymi elementami).

Aby stworzyć strukturę księżyca mogę namalować go ręcznie lub nałożyć na niego teksturę ze zdjęcia. Tutaj zastosowałam właśnie tę drugą metodę. Na kształt księżyca nałożyłam po prostu jego zdjęcie w pełni i dałam clipping mask (PL: maska przycinająca). Gdyby zdjęcie miało inny odcień lub było za ciemne lub za jasne, zawsze mogę to na tym etapie dopracować.

Tworząc chmury wykorzystałam pędzle z teksturą chmur, bardzo to ułatwia i przyspiesza pracę. Aby chmury te nie były jednak idealnie realistyczne wybierając różne odmiany chmur, na przemian malowałam je i wymazywałam również za pomocą gumki w kształcie chmur.

Teraz przechodzę do cieni na postaci Czarnej Damy. Musze dodać jej właściwe światło cień.

Światło i cień

Nad warstwą z postacią damy tworzę warstwę z Dopasowaniem Jasność/Kontrast i obniżam jasność tak, żeby zaciemnić całą postać. Dzięki jednoczesnym obniżeniu kontrastu całość nie będzie za ciemna, a kolejne kroki będą lepiej się prezentować. Malując własną pracę musicie sami wyczuć jak daleko przesunąć suwaki, wszystko zależy jak wygląda warstwa poniżej.
Na tym etapie nie wygląda to atrakcyjnie, ale wszystko naprostuje się dalej 😉

Teraz tworzę warstę wyżej, ustawiam jej tryb na Overlay (PL: Nakładka) i bardzo jasnym kolorem niebieskim/turkusowym maluję miejsca gdzie pada światło księżyca. Teraz wygląda to o wiele lepiej, prawda? 🙂

Na tej samej warstwie lub na nowej (też z trybem Overlay) powtarzam czynność z rozjaśnianiem, tym razem jednak zaznaczam światło odbite i ogólne – robię je rozproszone i miejscami o wiele bardziej delikatne (prawie niewidoczne, tylko dla lekkiego podkreślenia np. policzka w cieniu).

Na kolejnej warstwie, już bez zmiany trybu maluję światło konturowe oraz dopracowuje zamek w tle. Rozjaśniłam też kolumnę aby wydobyć Damę na pierwszym planie.

Detale

Tło mamy gotowe, teraz przychodzi czas na dodanie trochę szczegółów do naszej Damy. Na pewno muszę dopracować suknie oraz dodać kilka koronek i biżuterii 🙂

Uff, trochę zaszalałam z falbanami 😉 ale już prawie koniec.

Jak namalować ducha lub zjawę?

Chce też zaznaczyć, że Czarna Dama jest jednak zjawą, nie kobietą z krwi i kości. Do tego celu dodaję maskę na warstwie damy i wymazuję niektóre fragmenty postaci. Dzięki temu robi się ona prześwitująca. Najważniejszą częścią jest jej głowa, więc ją zostawiam w pełni widoczną. Przezroczystość najlepiej widać na rękawie sukni, który nachodzi na kolumnę.

Na koniec używajam funkcji Color Lookup, dzięki której nadam ostateczny kolor całej pracy.

Ostatni szlif: dla jeszcze mocniejszego wzmocnienia efektu ducha, na nowej warstwie Overlay (PL: Nakładka) maluję bardzo miękkim pędzlem, jasno-niebieskie rozświetlenia dookoła postaci.

I Czarna Dama jest już gotowa 🙂

Proces krok po kroku:

Inne tematy:

Ilustracja

Kolorowanka “Czarna Dama”

Jeśli masz ochotę na mały relaks z kolorowanką albo chcesz pokolorować Czarną Damę na swój sposób, zapraszam do pobrania pliku z kolorowanką “Czarnej Damy”. Możesz

Więcej »

Projekt Postacie z polskich legend

Zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Kultura w sieci