PODSTAWY MALOWANIA 1. Kształty i bryły

kształty, bryły, jak namalować postać, człowieka

Każdy kto chciałby zajmować się pracą z dziedziny artystycznej jak ilustrator, concept artysta, malarz tradycyjny, portrecista i tak dalej, musi znać podstawy malowania. Nie chodzi tutaj tylko o malowanie farbami, ale o każdą formę tworzenia (malarstwo cyfrowe, rysunek, rzeźba). W każdej specjalności mamy do czynienia z przedmiotami i ludźmi których trzeba przedstawić w trójwymiarowej rzeczywistości i kompozycji; w odpowiednim świetle, cieniu i w końcu kolorze. Każdy przedmiot czy materiał ma swoją teksturę, głębię i wygląd, które inaczej reagują na otaczające je warunki.

Podstawy są rdzeniem i sednem edukacji artystycznej. Od tego wszystko się zaczyna, a dzięki poznaniu ich, nauce i praktyce – wszystkie późniejsze działania są o wiele sprawniejsze i łatwiejsze, a ty możesz tak naprawdę zacząć tworzyć w dowolnej specjalizacji.

W tym wpisie zajmiemy się jedną z podstaw malowania – kształtami i bryłami

Kształty i bryły otaczają nas wszędzie. Kształty są dwuwymiarowe, natomiast bryły trójwymiarowe. Każda struktura ma swoje podstawowe bryły z których jest zbudowana. Ważne jest aby umieć je rozpoznać i odpowiednio przedstawić.

Każdy kształt ma swoje odzwierciedlenie w bryle:

  • Gdy do kwadratu lub prostokąta dodamy trójwymiarowość powstanie nam kostka/sześcian/prostopadłościan.
  • Koło, gdy dodamy do niego trójwymiar, stanie się kulą (będzie ona wyglądała płasko dopóki nie dodamy do niej cieniowania lub linii konturowej).
  • Natomiast trójkąt z trójwymiarowością to czworościan foremny.
Podstawy malowania kształty i formy

Możemy manipulować formami łącząc ze sobą różne kształty. Dzięki temu powstaje nam więcej brył:

  • Tak więc z połączenia prostokąta i koła powstaje walec. Gdy popatrzymy na niego z boku widzimy prostokąt, a gdy popatrzymy na niego od góry widzimy koło.
  • Gdy połączmy ze sobą trójkąt z kołem powstanie nam stożek i tutaj również gdy popatrzmy na niego z boku będziemy widzieli trójkąt, a gdy popatrzmy z góry będzie to koło.
  • Ostatnim połączeniem jest trójkąt i prostokąt. Z połączenia tych dwóch kształtów wychodzi nam piramida.

Ważne jest poznanie tych kształtów jak również rozpoznanie ich w otaczającym nas świecie: przedmiotach czy organizmach żywych. Bryły łączą się ze sobą, czasami przybierając nieoczywiste na pierwszy rzut oka konstrukcje.

Podstawowymi formami są kule, walce i prostopadłościany.

Każdą otaczającą Cię rzecz możesz uprosić do jednej z tych trzech brył lub z ich kombinacji. Możesz również rozciągać je lub zginać aby dopasować je do danego obiektu. Możemy myśleć o nich jak o stworzonych z gumy.

Uproszczenie obiektów do podstawowych brył pozwala na dodanie trójwymiarowego wyglądu oraz pomaga lepiej wyobrazić sobie całą konstrukcję obiektu z perspektywą.

Przykłady rozpoznania brył w przedmiotach:

Bryły widzimy również w budynkach:

Jak i w otaczającej nas przyrodzie:

Jak widzicie z łączenia i modyfikowania brył możemy tworzyć najróżniejsze konstrukcje i obiekty.

Również ludzie są stworzeni z tych samych brył:

To jakie formy wybierzemy do przedstawienia danego obiektu zależy również od nas samych. Czasami lepiej sprawdzi się walec do pokazania nachylenia i obłości, a czasami będziemy woleli pokazać boki przedmiotu.

Używając brył i łącząc je ze sobą jesteśmy w stanie zbudować obiekty, do których nawet nie mamy referencji.

Powinniśmy umieć narysować z wyobraźni każdą z tych brył pod każdym kątem.

Wyobraź sobie jakąś bryłę np. sześcian; namaluj go po czym w wyobraźni obróć go w inną stronę i znów namaluj. Później dodatkowo przechyl go w różne strony.

Jest to świetne ćwiczenie na wyobraźnie przestrzenną, dzięki której później dużo łatwiej jest malować obiekty które widzimy jak i budować całkiem nowe rzeczy w naszych pracach.

Inne tematy:

Ilustracja

Kolorowanka “Czarna Dama”

Jeśli masz ochotę na mały relaks z kolorowanką albo chcesz pokolorować Czarną Damę na swój sposób, zapraszam do pobrania pliku z kolorowanką “Czarnej Damy”. Możesz

Więcej »

Projekt Postacie z polskich legend

Zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Kultura w sieci