Digital Painting – sprzęt i programy

jaki tablet graficzny rodzaje tabletów do malowania

Zaczynając naszą przygodę z malarstwem cyfrowym zetkniemy się z mnóstwem przeróżnych tabletów graficznych praz programów do malowania cyfrowego. Aby nie zginąć w gąszczu tego rodzaju sprzętu przedstawię Wam najpopularniejsze z nich.

Tablety graficzne

Przede wszystkim pamiętajmy, że nie każdy tablet to tablet graficzny. Tablet graficzny jest stworzony specjalnie do pracy z piórkiem graficznym/rysikiem (EN: pen/pencil) umożliwiającym pracę artystyczną (nacisk pędzla, rozpoznawanie nachylenia piórka, odwzorowanie kolorów).

Na rynku możemy spotkać się z trzema rodzajami tabletów graficznych i są to tablety wskazujące i ekranowe oraz All in one czyli połączenie tabletu graficznego z komputerem.

Tablety wskazujące są podłączane do komputera, a ślady naszego piórka są widoczne na monitorze. Czyli rysujemy po tablecie leżącym na biurku jednocześnie patrząc na ekran. Na początku taki układ może nie być za wygodny, jednak z czasem staje się to naturalne. Plusem może być to, że na ekranie nasza ręka nie zasłania nam naszej pracy którą właśnie tworzymy – widzimy sam ślad kursora i kursor w postaci przezroczystego kółeczka z lekką obwódką.

Tablety ekranowe również są podłączane do komputera jednak w tym wypadku malujemy po ekranie tabletu na którym wyświetla nam się nasza praca czyli tak jakbyśmy tworzyli naturalnie na kartce papieru.

Tablety mobilne All in One czyli tablet graficzny i komputer w jednym oferujące możliwość pracy poza biurkiem, w podróży czy poza domem.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze tabletu?

Rodzaj – od rodzaju zależy też cena naszego tabletu graficznego. Modele z ekranem LCD będą na pewno droższe niż tablety wskazujące. Zastanów się czy będziesz potrzebować klasycznego tabletu, czy może nie wyobrażasz sobie pracy bez ekranu LCD pod ręką, a może nie potrzebujesz dużej mocy komputera na ilustracje o większej rozdzielczości i większość pracy będziesz wykonywać na kanapie lub w podróży – wtedy świetnie sprawdzi się tablet mobilny. Pamiętamy jednak, że każdy z nich ma swoje wady i zalety.

Wielkość – chodzi tutaj i o wielkość samego sprzętu jak i o wielkość obszaru roboczego, czyli czułego na dotyk rysika. Wielkość tabletu ma ogromny wpływ na komfort pracy.
Większość tabletów jest produkowana w rozmiarach: S, M i L, ale tablety ekranowe w tym momencie dochodzą do rozmiaru 32 cali. Do zastosowań hobbystycznych lub przy małym budżecie wystarczy tablet o rozmiarze S. Natomiast jeśli tablet ma być narzędziem do codziennej pracy najwygodniejszą opcją będzie M lub L (ekranowo od 22 cali w górę).
Sam obszar roboczy dobrze jest dobrać mniej więcej pod wielkość ekranu naszego monitora (jeśli wybieramy do podłączania do komputera). Wielkość robocza tabletu ma odzwierciedlenie w monitorze więc jeśli te proporcje będą bardzo zaburzone może to wpływać na komfort naszej pracy – nasz ruch ręki na tablecie będzie widoczny jako dużo większy na monitorze.

Rozdzielczość – im wyższa tym lepiej, bo pozwala na bardziej szczegółową pracę. Rozdzielczość nie powinna być mniejsza niż 2000 lpi.

Stopnie nacisku piórka (czułość) – tutaj również, im ta liczba jest wyższa tym lepiej, bo jest to większa kontrola i czułość powierzchni roboczej, a co za tym idzie dokładniejsze odwzorowanie ruchu rysika. (od 2048 do 8192

Funkcje – większość tabletów graficznych posiada wbudowane przyciski funkcyjne pod które możemy zapisać nasze własne skróty klawiszowe (na przykład te najczęściej używane w danym programie graficznym). Przyciski takie bardzo ułatwiają i przyspieszają pracę. Dodatkowo niektóre wersje tabletów posiadają funkcję dotykową, czyli poprzez dotyk ekranu roboczego możemy zmniejszać, powiększać czy przekręcać naszą pracę.

Współpraca z programami – przy wyborze urządzenia sprawdźmy na stronie producenta jakie programy graficzne obsługuje nasz model. Może się zdarzyć, że jeśli wcześniej tworzyliśmy w jednym programie i nie chcemy go zmieniać, nasz nowy tablet nie będzie go obsługiwał będzie czekała nas nauka obsługi innego.

Cena – cena tabletów waha się od paruset złotych do parunastu tysięcy. Wszystko zależy od jego rodzaju i parametrów. O ile osoby zaczynające pracę z tabletem lub zajmujące się rysunkiem cyfrowym hobbistycznie mogą kupić tablet do tysiąca (tablet wskazujący) czy dwóch tysięcy złotych (tablet ekranowy), tak osoby zajmujące się malarstwem cyfrowym profesjonalnie muszą zainwestować w sprzęt więcej pieniędzy.

Pamiętaj!
Najdroższy i najlepszy sprzęt to nie wszystko. Tak jak na początku naszej przygody z rysunkiem cyfrowym nie ma sensu kupować pierwszego z brzegu tabletu graficznego (można się niepotrzebnie zrazić), tak i nie trzeba kupować tego z najwyższej półki. Przed zakupem warto zapoznać się z opiniami innych ludzi na temat danych modeli i pracy na nich, wyszukać i porównać parametry tak, aby kupić to czego dokładnie potrzebujemy.

Najpopularniejsze modele tabletów graficznych:

Krótka charakterystyka poszczególnych marek wraz z oferowanymi modelami. Podałam orientacyjne ceny (lato 2020), aby też od razu mieć lepszy wgląd w rynek:

Wacom – niezaprzeczalny lider na rynku tabletów graficznych dla profesjonalistów. Świetne parametry tabletu i rysiku, a w samym sprzęcie czuć dobrą jakość w wykorzystanych materiałach.
W swojej ofercie posiada m.in:
Wacom Intuos i Intuos Pro – S, M, L – tablety wskazujące (350 – 2500 zł). Kupując zwróćcie uwagę czy to seria stara czy odświeżona z 2018 r.
Wacom Cintiq (13″, 16″, 22″, 24″, 32″)- tablety ekranowe (2500 – 15500zł – przy większych modelach, jak 22″ i 32″ musimy liczyć się z dodatkowym kosztem podstawki lub ramienia do ustawiania położenia tabletu, tj. 1500 – 2500zł), te ekrany są naprawdę ogromne.
MobileStudio Pro (13″, 16″) – All in one (12000 – 16000 zł)

Huion – powoli staje się konkurencją dla Wacoma. Posiada niezły sprzęt w dużo niższej cenie. Bardzo dobra opcja dla osób początkujących chcących kupić większy tablet ekranowy (różnica w cenie to nawet 5 tys. złotych).
W ofercie m.in:
Huion Seria H… i WH… – tablety wskazujące (200 – 700 zł)
Huion Kamvas i Kamvas Pro – tablety ekranowe (1600 – 3500 zł)

Studio XP Artist – Stosunkowo nowy tablet na rynku, cenowo i funkcjoalnie bardzo podobny do tabletów ekranowych Huiona.
Serie modeli:
Studio XP Star – tablety wskazujace (150 – 250 zł)
Studio XP Deco – tablety wskazujące (200 – 500 zł)
Studio XP Pen Artist – tablety ekranowe (1000 – 2500 zł)

Apple iPad
Apple wyszedł na przeciw oczekiwaniom artystów i stworzył tablet z opcją dokupienia piórka, które wyczuwa siłę nacisku i kąt pochylenia. Nie jest to sprzęt idealny, ale Apple tym ruchem zawojował rynek tabletów mobilnych, bo artyści długo czekali aby móc tworzyć poza domem lub na kanapie 😉 (proponowane przez m.in. Wacoma MobileStudio Pro specjalnie się nie przyjęło, jest to wszak koszt dwa razy większy). Minusem może być to, że iPad Pro bardzo słabo obsługuje Photoshopa lub inne znane programy graficzne, także musimy liczyć się z przesiadką na inny program. Również jeśli chodzi o rozdzielczość i wagę tworzonej pracy, na tym polu mamy ograniczone możliwości. Apple nadrabia natomiast programem Procreate oferującym niesamowitą funkcją pędzli – można stworzyć prace cyfrowe naprawdę przypominające te tworzone tradycyjnie ołówkiem, kredkami czy farbami).
iPad Mini 10,2″, iPad Air 10,5″, iPad Pro 12,9″- All in One (1600 – 7000 zł, koszt zależy od parametrów które wybierzemy, jak ilość pamięci, czy połączenie z siecią komórkową. Plus koszt rysiku Apple Pencil, który trzeba dokupić oddzielnie 619 zł) .

Microsoft Surface Studio

Sprzęt to nie wszystko, przede wszystkim liczą się chęci, zaangażowanie i ciężka praca. Wielu świetnych artystów przez długi czas tworzyło piękne i niesamowite prace na starym modelu Wacom Bamboo z 2013 roku o wielkości obszaru roboczego fromatu A6 i czułości nacisku 1024! (dla porównania dzisiejsze modele zaczynają się od 4000).

Programy graficzne do malowania

Programów oferujących opcję malowania (lub specjalnie do tego właśnie stworzonych) jest bardzo dużo. Przedstawię te najbardziej popularne. Możemy również korzystać z kilku lub dzielić pracę i część malować w jednym programie, który lepiej radzi sobie z samym malowaniem, a jego obróbkę i dodawanie filtrów zrobić w innym który lepiej się do tego nadaje i ma więcej takich opcji.

Jeśli będziesz próbował jakiegoś programu, nie zrażaj się, zawsze możesz wypróbować inny, który spełni Twoje oczekiwania i będzie dla Ciebie przyjemniejszy podczas pracy. Większość programów wygląda podobnie (okno warstw, pędzli, podglądu, koła z kolorami, opcje trypów warstw itp.).

Photoshop (płatny, abonament najtańszy 20GB na przechowywanie: 60 zł/miesiąc lub 650 zł/rok)
Najpopularniejszy program graficzny, służy do… prawie wszystkiego 😉 obróbki zdjęć, projektowania graficznego, fotomanipulacji, malowania… Jeden z najczęściej wybieranych programów przez profesjonalistów, jest istnym kombajnem graficznym, z szerokim zakresem funkcjonalności.
Minusem jest cena, która niestety, gdy Photoshop nie służy nam do pracy, może przerażać. W tym momencie nie musimy (a nawet nie możemy) zapłacić pełnej kwoty za program (ok. 6 tys), bo Adobe wprowadziło abonament, także zawsze możemy wykupić program na okres który nas interesuje.

Krita (darmowy)
W wyglądzie i narzędziach jest podobna do Photoshopa, może to być więc ułatwienie w poruszaniu się między tymi dwoma programami. Również posiadamy tutaj panel z warstwami oraz ogromną ilość pędzli, które możemy modyfikować na wieeeele sposobów i dodawać jako nowe. Pędzle to na pewno ogromny plus tego programu. Jako, ze Krita jest programem darmowym nie spodziewajmy się tutaj ogromu możliwości niczym w Photoshopie, ale na początek jest to naprawdę przyjazny i intuicyjny program do zapoznania się z malarstwem cyfrowym.

Clip Studio (płatny ok. 200 zł – pełna wersja)
Program ten powstał do tworzenia mangi i komiksu ale teraz jest jedym z lepszych programów do malowania cyfrowego. Posiada wiele funkcji ułatwiających malowanie, jak np. wypełnienie lineartu kolorem. W Clip Studio możemy również malować wektorowo, posiada on też funkcję animacji.

ArtRage (płatny $79 – pełna wersja programu)
Jeśli interesuje nas przede wszystkim tradycyjny wygląd naszych prac ten program będzie dobrym wyborem. Można używać ołówków, farb (olejnych, akwarelowych), pasteli, sprayów, kredek, czy flamastrów. Już na wstępie dostajemy do wyboru możliwość wyboru różnego rodzaju podkładów malarskich, np. papier, podobrazie, papier akwarelowy. Później jest tylko lepiej, każdy ruch pędzla jest odwzorowany niczym w rzeczywistości. Mocny nacisk – farba się leje, delikatny – widzimy odbitych parę włosi pędzla.

Corel Painter (płatny 1600 zł – pełna wersja programu)
Corel Painter do popularny brat chyba jeszcze bardziej popularnego programu Corel DRAW do pracy z wektorami. Painter, jak sama nazwa wskazuje postawił na malarstwo i świetnie mu to wyszło. Program ten cechuje się innowacyjnością jeśli chodzi o pracę z pędzlami imitującymi media tradycyjne. Unikalne cyfrowe pędzle artystyczne, dynamicznie reagujące na ruchy pióra i tekstury płótna dają efekt realistycznych pociągnięć pędzla, a oprócz samego naturalnego odczucia malowania tradycyjnymi mediami, ważną opcją w Corel Painter jest też szeroka paleta faktur płótna i papieru.

Procreate (47,99 zł – pełna wersja programu, tylko na produkty Apple)
Świetny program gdy korzystamy z Apple iPada (niedostępny na Windows). Jest bardzo intuicyjny, posiada funkcję warstw oraz kilka podstawowych opcji edycji obrazu jak krzywe, balans koloru, liquify itp. Ogromną zaletą są tutaj pędzle naśladujące tradycyjne media. Świetnie się nimi pracuje, a prace nimi wykonane wyglądają rzeczywiście jak wykonane tradycyjnie na kartce. Procreate wciąż się rozwija z każdą aktualizacją dorzucając nowe funkcje, które podnoszą jakość i komfort użytkowania programu.

Nie zrażajcie się niepowodzeniami, bo to właśnie dzięki nim uczymy się i idziemy dalej, pogłębiając wiedzę i nasze twórcze umiejętności 🙂

Inne tematy:

Ilustracja

Kolorowanka “Czarna Dama”

Jeśli masz ochotę na mały relaks z kolorowanką albo chcesz pokolorować Czarną Damę na swój sposób, zapraszam do pobrania pliku z kolorowanką “Czarnej Damy”. Możesz

Więcej »

Projekt Postacie z polskich legend

Zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Kultura w sieci