Digital Painting – przygotowanie pracy, formaty, DPI, RGB i CMYK

Format pracy

W każdym programie graficznym (więcej na temat programów do malowania we wpisie: Digital Painting – Sprzęt i programy ) przed rozpoczęciem malowania, pierwsze co musimy wybrać to rozmiar naszej pracy. Może to być format A4, A3 lub całkowicie inny rozmiar który odpowiada preferencjom naszym bądź naszego klienta.

Polecam rozmiar A4 lub A3 i radzę nie pracować na “kartce” mniejszej niż 1900x1200px 300dpi. Zawsze lepiej móc swoja pracę pomniejszyć, jeśli jest za duża, niż nie móc jej zmniejszyć gdy okazuje się być za mała. Ma to również znaczenie przy ilości szczegółów jakie możemy namalować na pracy o większej rozdzielczości.

Oczywiście rozmiar ma duże znaczenie przy szybkości naszej pracy jak i zjadaniu RAMu czy miejsca do przechowywania na komputerze – im większa praca, tym więcej pamięci operacyjnej i miejsca potrzebuje. Photoshop oprócz zapisu plików w PSD (Photoshop Document) posiada możliwość zapisu naprawdę dużych formatów (powyżej 2GB) w oddzielnym formacie .PSB (Photoshop Big). Format ten buduje najbardziej ekstremalną wysokość i szerokość dokumentu PSD od 30 000 do 300 000 pikseli. Takie pliki najczęściej zdarzają się w pracy przy wielkoformatowych projektach drukowanych jak bilboardy, materiały do obklejania witryn itp. W pracy przy projektach internetowych (banery, zdjęcia, obrazy na strony internetowe, grafiki na FB itp.) wystaczy 72dpi.

Ale o co chodzi z DPI?

DPI (EN: Dots Per Inch) to ilość pikseli na jednym calu naszego projektu.

Im większe DPI tym nasza praca ma więcej pikseli, a co za tym idzie szczegółów, i może być powiększana do innych rozmiarów. Gdy mamy pracę o formacie A5 z 600dpi, mamy możliwość powiększyć ją i wydziurkować np. w formacie A4, jeśli jednak mamy format A5 z 200dpi, przy powiększeniu obrazu będzie widoczne rozmazanie lub same piksele.

Podczas pracy cyfrowej (przede wszstkim w grafice użytkowej ale i w malarstwie) możemy spotkać się z terminem “pikseloza“. Nie jest to żadna choroba ;), ale widoczne na obrazie, pracy graficznej lub wideo piksele lub ich grupy, co powoduje rozmazanie i nieczytelność obrazu. Dzieje się tak przy np. powiększaniu obrazu który jest w niskiej jakości.

Czyli tak jak pisałam wcześniej, lepiej pracować na większym formacie od początku niż zaczynać od małego i później próbować go powiększyć

CMYK czy RGB?

Tworząc ilustracje cyfrowe prędzej przy później zetkniemy się z tematem przestrzeni barwnej naszej pracy czyli CMYK oraz RGB.

CMYKCyan, Magenta, Yellow i blacK
RGBRed, Green, Blue

Barwy CMYK stosujemy zawsze do druku, a RGB na monitory i smartfony, czyli we wszystkich naszych pracach wykonanych do internetu (grafiki, banery internetowe itd.). Jeśli posiadacie drukarkę domową, możecie przyjrzeć się wkładanym do niej tuszom lub tonerom, są to cztery kolory: Cyan, Magenta, Yellow i blacK, czyli CMYK.

Jako, że kolorystyka RGB jest stosowana na ekranach jest dużo bardziej jaskrawa i ma większy zakres barw niż kolorystyka CMYK, dlatego jeśli będziemy musieli zamienić kolory z CMYK na RGB spodziewajmy się, że zmiana ta będzie trudna lub czasem nawet niemożliwa, bo kolory będą różniły się od siebie diametralnie.
Dlatego pamiętaj, że profil barwny najlepiej ustalić na samym początku pracy, bo późniejsza zamiana profilu RGB na CMYK może okazać się dużą stratą wizualną dla ilustracji

Czyli jeśli będziecie chcieli stworzyć ilustrację, która posłuży Wam jedynie do umieszczania na profilach społecznościowych, czy aby urozmaicić Waszą stronę internetową, wykorzystajcie profil RGB.
Jeśli jednak planujecie namalować pracę z zamiarem wydrukowania jej i powieszenia na ścianie, czy nadrukowania na koszulkę, wtedy zacznijcie od kolorystyki CMYK.

Czasami nie jesteśmy w stanie stworzyć tak mocnego efektu światła czy nasycenia pracując na kolorystyce CMYK, jednak w późniejszym etapie produkcji mamy większą pewność, że nasza praca podczas drukowania nie zmieni nagle swojego wyglądu 😉

Inne tematy:

Ilustracja

Kolorowanka “Czarna Dama”

Jeśli masz ochotę na mały relaks z kolorowanką albo chcesz pokolorować Czarną Damę na swój sposób, zapraszam do pobrania pliku z kolorowanką “Czarnej Damy”. Możesz

Więcej »

Projekt Postacie z polskich legend

Zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Kultura w sieci