Digital Painting – Jak blendować kolory?

Blendowanie, z angielskiego “blend” czyli mieszać, łączyć, to nic innego jak właśnie mieszanie kolorów w technice malarstwa cyfrowego. Ten termin przyjął się wśród artystów nieanglojęzycznych na całym świecie, ponieważ wtedy od razu wiadomo, że chodzi tutaj o digital painting.

Tak jak w malarstwie tradycyjnym, łączenie kolorów jest podstawową techniką, tak w malarstwie cyfrowym, bez tej umiejętności ani rusz. Rożnica jest jednak znacząca, bo w wersji cyfrowej posiadamy nieograniczoną ilość pędzli i opcji jakie możemy im przypisać. Podczas gdy w malowaniu farbami jesteśmy ograniczeni raczej do kilku, kilkunastu pędzli, a im większa ich ilość tym trudniej jest nam się między nimi poruszać, czyścić, odkładać itd.

W digital paintingu wszystkie pędzle mamy zawsze czyste 😉 (chyba, że w ustawieniach wybierzemy inaczej). W panelu pędzli możemy przechowywać ich niezliczone rodzaje, dobierając do nich konkretne opcje i właściwości.

Od czego zacząć?

Stwórz nowy dokument. Aby wejść w panel wyboru pędzli naciśnij klawisz “B” lub w ikonkę pędzla w narzędziach (1). Następnie kliknij na otwartej pracy prawym przyciskiem myszy lub w wyborze pędzla w opcji na górze (2) i wybierz pędzel który cię interesuje.
Jeśli nie jesteś pewny czy dany pędzel posiada dobre parametry do blendowania wejdź w opcje pędzli (Okno -> Pędzel) i sprawdź czy ma zaznaczoną opcję Transfer. Czasami dobrze zaznaczyć również opcję “Nacisk pióra” w dynamice kształtu.

Jak blendować kolory?

W blendowaniu chodzi o to, aby uzyskać przejście tonalne między jednym kolorem na drugim. Sposobów na cyfrowe łączenie kolorów jest kilka, jednak najważniejszą, i najczęściej używaną przez artystów, jest opcja pobierania kolorów za pomoca pipety (color picker) .

Wybieramy pędzel, następnie trzymając przycisk ALT (skrót przypisany pipecie) klikamy w wybrany kolor (zostaje on naszym głównym kolorem), następnie puszczamy klawisz ALT i nanosimy (malujemy) go na kolor obok. Im lżej będziemy dociskać piórko tym kolor będzie bardziej delikanty i przezroczysty.
Po połączeniu tych kolorów powstaje nam kolor “pomiędzy”, który łączy nasze kolory. Teraz klikamy na poszczególnych odcieniach, które znowu tworzą nam coraz bardziej wtopione przejścia i działamy w tej sposób dalej.

Łączenie kolorów poprzez siłę nacisku pędzla, a co za tym idzie jego stopnia w jakim nakłada się jeden na drugi, jest chyba najbardziej popularną techniką w digital paintingu. Jak wiadomo, w tabletach graficznych chodzi przede wszystkim o to, żeby jak najlepiej oddawały pracę naśladującą tradycyjne media. Tak więc nasz rysik jest bardzo czuły i co za tym idzie, im mocniej go przyciskamy tym kolor jest bardziej kryjący. W tym wypadku pędzel naciskamy lżej, dzięki czemu pobrany kolor nie zasłania nam całkowicie drugiego koloru, ale nadaje mu inny odcień. Dzięki kilkukrotnemu powtórzeniu tej czynności powstaje nam ładne przejście koloru z jednego do drugiego.
Możemy zostawić widoczne linie pędzla, np. aby uwypuklić teksturę obiektu lub malując dokładniej całkowicie je zniwelować, gdy obiekt jest gładki.
Dodatkowo łady efekt przejścia mogą stworzyć pędzle posiadające teksturę.

Jaki jest najlepszy pędzel do blendowania?

Na wstępnie powiem, że nie ma jednego, najlepszego pędzla, który stworzy nam najlepszy i co lepiej najłatwiejszy efekt przejścia między kolorami 😉 Artyści często mają swoje ulubione pędzle, które używają przez większość czasu lub wybierają je w zależności od tematu jaki mają przedstawić. Wszystko zależy od preferencji, jaa sama mam kilka pędzli z którymi się nie rozstaję i dobrze mi się nimi pracuje, ale czasami potrzebuję innego efektu, i wtedy sięgam po ten który sprawdzi się lepiej.

To jak nasza praca wygląda, zależy przede wszystkim od praktyki. Im więcej malujemy i zwracamy uwagę JAK malujemy ogromnie wpływa na późniejsze “radzenie sobie z pędzlami”. Bardzo dużą rolę odgrywa tutaj też to, jak na obiekty oddziałuje światło i jak przez to kolory łączą się ze sobą, czyli czy jest między nimi gładkie przejście, czy może twarde, albo w ogóle tego przejścia nie ma.

  1. Miękki pędzel – bardzo łatwo mieszać kolory miękkim pędzlem, bo taki pędzel sam w sobie jest trochę gradientem więc połowę pracy mamy za sobą 😉
    Problem z malowaniem miękkim pędzlem jest jednak taki, że musimy wiedzieć w którym miejscu użyć tej techniki. Jeśli wszystkie kolory i odcienie na obiekcie zblendujesz miękkim pędzlem – wszystkie twarde krawędzie znikną, przez co ilustracja będzie wyglądała nienaturalnie i plastikowo, bez żadnej struktury (zobacz obrazek niżej).
  2. Twardy pędzel – Blendowanie twardym pędzlem może być trudne, ponieważ przez twardą krawędź kolory nie wtapiają się tak łatwo. Trzeba bardzo zwracać uwagę na to który odcień się próbkuje.
    Plusem twardego pędzla jest to, że… zostają twarde krawędzie, co dodaje obiektowi struktury. Podstawową opcją przy wyborze twardego pędzla jest włączenie mu opcji Transfer – Nacisk pędzla.
  3. Pędzel z teksturą – Bardzo popularne pędzle z teksturą tworzą nam efekt obrazu malowanego tradycyjnie oraz dodają teksturę i strukturę do naszej pracy. Możemy używać wszelkiego rodzaju pędzli od naśladujących ołówek, farby olejne, kredę, aż po pędzle tworzące pory na skórze.

To jak będziemy malować naszą pracę i mieszać na niej kolory zależy od nas. Nie bój się eksperymentować z różnymi rodzajami przejść między kolorami! Nasze łączenie kolorów może być nawet niczym wektory, idące odcieniami od jednego do drugiego koloru, widocznymi kropkami odcieni, albo falą 🙂

Inne tematy:

Ilustracja

Kolorowanka “Czarna Dama”

Jeśli masz ochotę na mały relaks z kolorowanką albo chcesz pokolorować Czarną Damę na swój sposób, zapraszam do pobrania pliku z kolorowanką “Czarnej Damy”. Możesz

Więcej »

Projekt Postacie z polskich legend

Zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Kultura w sieci